Nu ska dyra krediter ha varningstriangel

Konsumentverket har tagit fram nya riktlinjer för högkostnadskrediter. Från den 1 juli i år måste dessa markeras med en varningstriangel. Syftet är att varna oss konsumenter så att vi inte drar på oss för dyra lån.

Tydligare kring högkostnadskrediter

Begreppet “högkostnadskredit” är ett ganska nytt begrep på lånemarknaden. Det nämns första gången i den nya konsumentkreditlagen som trädde i kraft i september 2018. Där definieras alla lån och krediter med en effektiv ränta som är mer än 30 procentenheter över riksbankens referensränta som högkostnadskrediter.

Inga av krediterna här på onlinekrediter.se omfattas av denna lag. Räntan på de krediter som vi rekommenderar är nämligen alltid lägre än gränsvärdet. Ibland mycket lägre.

Många av onlinekrediterna och snabblånen på marknaden fick dock anpassa sig. Enligt konsumentkreditlagen finns det flera regler som denna typ av krediter måste ta hänsyn till.

Det finns ett räntetak som innebär att räntan aldrig får vara mer än 40 procentenheter högre än referensräntan. Kostnaden för lånet eller krediten får inte heller bli större än själva lånebeloppet.

Dessutom får långivarna inte längre förlänga lån mer än en gång och de måste alltid genomföra en kreditprövning innan de beviljar en kredit.

Varningstriangel för tydligare marknadsföring

Enligt konsumentkreditlagen måste långivarnas marknadsföring förmedla budskapet att det handlar om en högkostnadskredit. Det är här Konsumentverkets nya riktlinjer kommer in i bilden.

Varningstriangel för tydligare marknadsföring

De nya reglerna innebär att följande information måste finnas med:

  • Varningstriangel: En rödfärgad varningstriangel som är minst tre textrader hög.
  • Text om högkostnadskrediter: En text ska informera om att det handlar om en högkostnadskredit.
  • Text om risken: Det ska finnas en varning om att man riskerar att få en betalningsanmärkning ifall man inte betalar tillbaks skulden i tid.
  • Text om råd och stöd: Texten intill varningstriangeln ska även innehålla information om att man kan få hjälp av kommunens budget- och skuldrådgivare. Det ska även stå att man kan hitta kontaktuppgifter på hallåkonsument.se.

De nya reglerna säger också att triangeln och texten måste vara väl synliga i marknadsföringen. Texten ska vara svart och bakgrunden vit. Det går alltså inte att smyga in varningen i ett hörn där ingen lägger märke till den.

Vad tycker vi?

Regleringar på lånemarknaden är generellt sett bara bra. Det behövs tydlighet. En hel del oseriösa aktörer begränsades effektivt av den nya konsumentkreditlagen. Det finns fortfarande onödigt dyra lån och krediter, men de värsta bovarna bakbands.

Det skadar knappast med varningstriangeln, även om den nya konsumentkreditlagen ändå är rätt så effektiv även utan denna varning. Möjligen är det olyckligt att även låneförmedlare som förmedlar både billiga och dyra krediter måste ha med varningstriangeln i all sin marknadsföring. Det kan leda till att de väljer att ta bort vissa lån, vilket innebär att konsumenterna får färre valmöjligheter.

Varför inga varningstrianglar på Onlinekrediter.se?

Åter igen – här på Onlinekrediter.se så tar vi inte upp några krediter som klassas som högkostnadskrediter, detta helt enkelt för att vi försöker visa de bästa onlinekrediterna som finns på marknaden, och då kommer inte de dyrare krediterna med. Därmed behöver vi inte heller ha med den röda varningstriangeln.

Peter

Kommentarer inaktiverade.